Informacja o realizacji projektu – doradztwo kompetencyjne, Szkolenia dla nauczycieli, pedagogów szkolnych i wychowawców - Olsztyn Cudzoziemcy

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

W październiku, listopadzie i grudniu 2019 r. kontynuowano rekrutację nauczycieli na szkolenia. Informacje i dokumenty zgłoszeniowe zamieszono na stronie projektu:

http://migranci-warmiamazury.caritas.pl/szkolenia/

23-24 listopada 2019 r. zorganizowano szkolenia dla dwóch grup, w których łącznie wzięło łącznie udział 46 osób – nauczycieli i pedagogów szkolnych.

Kolejne szkolenia dla dwóch grup  zaplanowane są w lutym 2020 r. 

W czasie 14 godzin dydaktycznych prowadzący przedstawili tematy:

Moduł 1:

  1. Sytuacji dzieci z doświadczeniem migracji:
  • uczniowie cudzoziemscy w Polsce – wprowadzenie do tematyki (zarys zjawiska, akty prawne dotyczące nauczania dzieci cudzoziemskich);
  1. Kształcenie cudzoziemców w polskim systemie oświaty.
  2. Współpraca z rodzicami.
  3. Elementy metodyki nauki dzieci cudzoziemskich języka polskiego - metody pracy z uczniem cudzoziemskim i nieznającym języka polskiego.
  4. Sposoby postępowania i wdrażania do nauki w szkole dzieci migrantów.

Moduł 2:

  1. Czynniki warunkujący sytuację szkolną ucznia cudzoziemskiego: prawne, społeczne, psychologiczne, kulturowe, system edukacji w kraju pochodzenia.
  2. Wsparcia dziecka cudzoziemskiego:
  • metody wsparcia dziecka,
  • mentoring rówieśniczy jako metoda wsparcia dziecka z doświadczeniem migracji w środowisku szkolnym,
  1. Przykłady dobrych praktyk.

Moduł 3:

  1. Sytuacja społeczno-psychologiczna dzieci, nauczycieli i rodziców z doświadczeniem międzykulturowości:
  • rozpoznawanie trudności adaptacyjnych rodziny i dziecka
  • wsparcie psychologiczne i pedagogiczne z uwzględnieniem trudności z odnalezieniem się w nowej sytuacji i doświadczeniem dramatycznych przeżyć,
  • metody adaptacji w nowym środowisku,
  • przygotowanie polskich rodziców na przyjęcie dziecka z innego kręgu kulturowego
  • przykłady dobrych praktyk.

Moduł 4:

  1. Doświadczenia z pracy doradcy z dziećmi cudzoziemskimi w środowisku szkolnym:
  • sposób organizacji pracy,
  • zadania,
  1. Praca z klasą wielokulturową - metody wykorzystywane w integracji klas zróżnicowanych kulturowo – przykłady dobrych praktyk.
  2. Adekwatne kulturowo narzędzia wsparcia i motywowania uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
  3. Przykładowe scenariusze zajęć lekcyjnych oferujące wiedzę z międzykulturowości.
Udostępnij